onsdag 22 maj 2013

Barnvagnsmobil elefanter + mönster

Igår fick jag frågan om jag kunde dela med mig av mina elefantmönster. Det är riktigt roligt att få respons på det jag gör och blir alltid lika glad när någon skriver en liten kommentar.

Så här kommer mönstret som jag har gjort till barnvagnsmobilen med elefanter.




Med virknål 2.5 blir elefanten ca 10x8 cm
Förkortningar:
m: maska
lm: luftmaska
fm: fast maska

Kropp (2st)
v1: 15lm
v2: 2fm i 2:a lm från nålen, 13fm, 1lm vänd (15)
v3: 14fm, 2fm i sista m, 1lm vänd (16)
v4: 2fm i första m, 15 fm, 1lm vänd (17)
v5: 16fm, 2fm i sista m , 1lm vänd (18)
v6: 2fm i första m, 17 fm, 1lm vänd (19)
v7: 18 fm, 2fm i sista m, 1lm vänd (20)

v8-11: 16fm, 1lm vänd (16)

v12:16fm, 5lm vänd (21)
v13: 1fm i 2:a lm från nålen, 19fm, 1lm vänd (20)
v14-17: 20fm, 1lm vänd (20)

v18-19: 14fm, 1lm vänd (14)
v20: 14fm, 7lm vänd (21)
v21: 1fm i 2:a lm från nålen, 17fm, 2fm tillsammans, 1lm vänd (19)
v22: 2fm tillsammans, 17fm, 1lm vänd (18)
v23: 16fm, 2fm tillsammans (17) fäst tråden

Öron (2st)
2lm
v1: 3fm i 1:a lm, 1lm vänd (3)
v2: 2fm i varje m, 1lm vänd (6)
v3: *1fm, 2fm i samma m* x3, 1lm vänd (9)
v4: *2fm 2fm i samma m* x3, 1lm vänd (12)
v5: *3fm 2fm i samma m* x3 (15)

Sy fast öronen mellan v 17 och 18.
Sy ihop sidorna och fyll elefanten med stoppning.

Lycka till:)








44 kommentarer:

  1. Fantastiskt snällt!! Tack ska du ha :) Kram carolina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att kunna dela med sig av mina små projekt ibland:-) Hoppas att mönstret är lätt att följa:-). Kram Emelie

      Radera
  2. Super söta elefanter. En sådan kommer få vara med i nästa mobil som ska göras.

    SvaraRadera
  3. Tack för mönstret! Är väldigt svag för just elefanter. En sån måste det bli till handväskan :)
    /Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nått speciellt med elefanter. Roligt att du vill använda just mitt mönster:-)

      Radera
  4. Tusen tack!! Måste testa direkt!
    Du har verkligen en underbar blogg och är fantastiskt duktig på det du gör!!

    SvaraRadera
  5. Superfina!!
    Varför är det ett hopp mellan v7 och v 8? 20lm och 14 lm?

    Jag länkar till min virksida :)
    www.facebook.com/sabinassotsaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget svar på 4 år...fastnade på v7.

      Radera
    2. Det blir ett ben där, så det stämmer att det ska vara färre om det är det du menar?
      Jag har dock börjat om tre gånger o nu fastnat på öronen 🙈

      Radera
  6. Hej! Jag har virkat två elefanter efter ditt mönster och länkar därmed till din sida. Mitt inlägg finner du på http://pysseliten.wordpress.com/2014/04/26/elefanter/

    SvaraRadera
  7. Tack fina Emelie för att du delar med dig av dina underbara mönster! Jag ska bli mormor för tredje gången snart o köpte mininallar (mjuka) som jag stickade tröjor till med namnens bokstäver på varje nalle- till mina 2 andra barnbarn. Nallarna finns inte att köpa längre så jag googlade och blev så glad då jag hittade din fina sida! Jag har gjort rosa elefanter med en bokstav på varje elefant som bildar babyns namn och du kan tro att jag får beröm!! Men...jag berättar att jag har hämtat mönstret på din sida! Än en gång tack snälla! Stor kram Angelnrone♥♥♥(snart Mormor till nr 3)

    SvaraRadera
  8. Tack för beskrivningen, gör elefantmobilen till mitt barnbarn Isabelle.
    Mormor Lisbeth

    SvaraRadera
  9. Oj, vilka gulliga elefanter. Det blir några till barnbarnet som gillar djur. Tack för din beskrivning.
    Farmor Cecilia

    SvaraRadera
  10. Tack för mönstret! Jättefina! Har gjort två nu, men tycker det är svårt att sy ihop dem snyggt. Hur gör du? Jag har liksom tråcklat längs kanten från rätsidan. Mvh Hanna

    SvaraRadera
  11. De er rigtig rigtig søde , tak for du deler opskriften :-)

    SvaraRadera
  12. Tack för mönstret! Är inte så hemma på virkning men det gick bra. Blir present till blivande mor nu i helgen. Ni som har ravelry kan se mitt projekt här http://www.ravelry.com/projects/karinfagerlind/barnvagnsmobil

    SvaraRadera
  13. This is beautiful ! Do you have an English version of the pattern ? Thank you, Fiona

    SvaraRadera
  14. Jättefina! Blev mycket inspirerad! Vilket garn har du använt?

    SvaraRadera
  15. Måste bara börja virka nu! Tack för mönstret! ♥

    SvaraRadera
  16. hi!!!! they are very very nice!!! Could you please edit a translation in English?

    SvaraRadera
  17. I love this pattern. Can I publish it in finnish in my own blog? Of course I give all the credits for you in my post.

    SvaraRadera
  18. I love your elephants ❤️ Thank you for the pattern!
    Kind regards from Holland, Wendy
    Wendy's Mhaaksels

    SvaraRadera
  19. Lovely, love them. Whis I could understand swedish.

    SvaraRadera
  20. Underbart fina. Jag har virkat efter ditt mönster till en spjälsängsmobil och Resultatet har jag lagt upp i min blogg.
    http://penslarogarn.blogspot.se/

    SvaraRadera
  21. Hej! Tack för att du delar med dig av dina mönster! Jag har försökt mig på ett par av dina elefanter, de blev inte på långa vägar så fina som dina, men kul var det! Resultatet och länk till din blogg hittar du här om du skulle ha lust att titta förbi:
    http://www.jungfrufodslarfinns.se/prylar-och-sant/barnvagnsmobil/

    Mvh Johanna

    SvaraRadera
  22. lovely i would like to make these but do you have english version or other language ?
    diane

    SvaraRadera
  23. Jättesöta elefanter! Åh så lämpligt jag fick syn på detta, har precis för några timmar sen letat fram bomullsgarn för att börja virka på djur till en mobil. De här söta elefanterna passar precis, tack!

    SvaraRadera
  24. Tack för att du delar med dig av mönstret. Blir perfekt att göra till mitt blivande barnbarn.

    SvaraRadera
  25. Jättefint mönster du gjort! Jag har lite problem med öronen bara, jag har läst igenom kommentarerna och ser att det inte är nån annan med samma problem, så det ligger väl helt enkelt hos mig :D
    När jag kommer till varv 4 så får jag det inte att stämma. Jag virkar 2 fm i varje maska som det står, men eftersom att jag har 9 från tidigare varvet så blir det ett glapp på tre maskor när jag ska börja på nästa varv.. Ska det vara så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du har säkert redan listat ut hur man gör men annars så är det inte 2m i varje utan det står 2fm sen 2fm ihop så först 1fm sen 1fm sen 2fm ihop

      Radera
    2. Åh, tack säger jag som också missförstod detta!

      Radera
  26. I love this pattern do you have a copy in English please

    SvaraRadera
  27. Jättefina!
    Vad använder du för garn?

    SvaraRadera
  28. hjälp jag hittar inte mönstret på dina större elefanter

    SvaraRadera
  29. Hi :) I love this pattern :) Unfortunetly, I have some problem with ears... Yours are precisely but my arent't. In your project every row is visible but in my ears is quite different... :(

    SvaraRadera
  30. Thank you so much .. i love to make a english youtube video of it .. i hope you live the idea to , please can you send me a email koala.kimmie@gmail.com

    SvaraRadera
  31. Thank you so much .. i love to make a english youtube video of it .. i hope you live the idea to , please can you send me a email koala.kimmie@gmail.com

    SvaraRadera
  32. Hi, I just love your pattern :). If I credited you as the designer of the elephant pattern, may I use it for a baby stroller chain that I would like to sell online? Cheers

    SvaraRadera
    Svar
    1. You can also reach me personally at florinail@gmail.com. Thank you.

      Radera
  33. Förstår inte heller hoppet mellan v7 med 20 m och v 8 med 16m?

    SvaraRadera
  34. Hi! Really a lovely pattern :) thanks
    Unfortunately i’m not able to understand it fully.
    Is there any chance to have english version? It would be great.
    Thanks in advance!

    SvaraRadera
  35. Hi! Thank you for the great pattern.
    I have made a Dutch translation on my website of the pattern and ofcourse linked back to you. Lots of Dutch crocheters love this pattern as well.
    Lisa
    https://haakinformatie.nl/patroon/haakpatroon-olifantje/

    SvaraRadera